TOD je detektor obsazení kolejových obvodů. který jsme si vyvinuli v KMŽ Brno I evolucí předchozích detektorů obsazení. Jeho hlavní výhodou je, že je openhardware a připravený na automatické osazování součástek, což zjednodušuje jeho výrobu.
Detektor obsazení slouží k detekci vlaku na určitém úseku kolejí. Pracuje na podobném principu
jako kolejové obvody na skutečné železnici. Úsek je považován za obsazený, pokud je z kolejí
odebírán proud větší než 0,7 mA. Lokomotivy z dekodérem tento požadavek splňují automaticky.
Vozy však musí být vybaveny nápravami s rezistorem 15 kΩ, jinak je detektor “neuvidí“.
Hlavní parametry detektoru obsazení:
- Až 4 kolejové obvody.
- Binární galvanicky oddělené výstupy.
- Detekce obsazení principem napěťového úbytku na diodě způsobeného protékajícím proudem mezi nápravami vozidla.
- Vozidlo stojící současně na více kolejových obvodech je detekováno na všech obvodech.
- Napájení výhradně z DCC, není třeba žádný další zdroj napájení (k detektoru je nutné připojit oba vodiče J i K).
- Při obsazeném kolejovém obvodu výstup přizemněn (zem přivedena zvenčí).
- Maximální trakční kontinuální proud 3 A / 5 A podle varianty detektoru. 3 A základní varianta, 5 A varianta s pasivními chladiči.
- Detektor je možné rozdělit na 2 páry kolejových obvodů s oddělenými vodiči J a K (hodí se např. ve smyčce).
- Jednoduchá výroba s pomocí automatického osazování SMD součástek skrze jlcpcb.com.
Pozor: při kontinuálním maximálním proudu 3 A se diodové můstky zahřejí až na cca 75 °C.
Pozor: detektor nemá vnitřní ochranu proti nadproudu! Při nadproudu se přehřeje diodový můstek. Limit 3 A má (a musí) hlídat zesilovač nebo centrála.
Všechny materiály pro výrobu jsou k dispozici v GitHub repozitáři projektu. Schéma a DPS jsou kresleny v opensource softwaru KiCad 6. Schémata i výkres DPS zveřejňujeme pod licencí CC Attribution-ShareAlike 4.0. Autorem je Jan Horáček.
Detektor obsazení lze poptat u Jana Horáčka, cena hotového osazeného kusu je 299 Kč. Přímé výrobní náklady jsou cca 150–200 Kč (v závislosti na počtu vyrobených kusů a aktuálnímu stavu součástkové krize). Případné poptávky zasílejte výhradně na jan.horacek@kmz-brno.cz.
Zapojení modulu
Svorky J a K se připojují k zesilovači nebo k centrále. Svorky K1–K4 jsou jednotlivé kolejové obvody k detekci. Kolej se připojuje na vodiče J a např. K1.
Obě svorky označené J jsou propojené. Obě svorky označené K jsou propojené. Toto propojení lze zrušit odpájením propojek JP1 a JP3.