Malý návod pro stavbu oplenového vozu řady Ot z leptané stavebnice hlavně pro modeláře, kteří tuto stavebnici mají a doposud ji nepostavili nebo pro další zájemce, kteří o tyto vozy budou mít zájem. Zároveň jsou zde vidět i postupy při skládání kovových stavebnic vozidel.
Článek bude mít pokračování až do úplného sestavení modelu včetně povrchových úprav a nápisů.
Aktualizace: 21.10.2008 (sestava spodku vozu)
Tak takhle vypadá lept oplenového vozu.
První operací je vysekání dílů z plechu, na což používám nabroušený polotovar z rychlořezné oceli HSS 58 v držadle od pilníku.
V první fázi vysekáme pouze tyto díly, zároveň je vidět, co patří ke kterému dílu.
Do leptu vlastního oplenu vypícháme ostrým špendlíkem na podložce z plastové tabulky či linolea z rubu nýtky, jsou tam předleptané otvory. Je lépe si to napřed vyzkoušet někde na okraji plechu.
Vypíchání nýtů v profilu „U“ oplenu.
Polotovar oplenu s vypíchanými nýty, na horní straně oplenu jsou „špice“, které jsou též vypíchané z rubu, jen jsou hlubší (propíchnuté skrz).
Stejně vytvoříme nýty na čelnících u šroubovky.
Další operací je ohnutí podélníků a příčníku do tvaru U a zároveň ohneme i čelníky na koncích podlahy. Zde se s výhodou použije ohýbačka.
Pokračujeme ohnutím rozsoch.
Pak ohneme styčníky na čelnících o 180° podle obrázku.
Přes ohnuté styčníky „přetáhneme“ madla pro posunovače podle obrázku .
Připravené díly spodku vozu před sestavením a spájením.
Spodek seskládáme podle obrázku, vložíme podélníky
a dále vložíme i příčníky a střední podélníky.
Celou sestavu spájíme po hranách
z horní strany připájíme i podélníky v celé délce.
Pokud nechceme horní díly podlahy udělat přímo ze dřeva (dýhy), tak sestavíme díly podlah podle obrázků.
Dále místně pocínujeme horní díl podlahy (trafopáječkou) a potřeme tavidlem, případně kdo používá cínovou pastu, tak pouze díly potře cínovou pastou.
Pro fixaci dílů při pájení mezi sebou použijeme střední otvor, kterým provlečeme kousek hliníkového drátu průměru 1 mm nebo něco, co nepřipájíme k vozu (např. hřebík a pod.).
Celý vůz pak se zafixovanými díly podlah zapájíme zdrojem tepla většího výkonu, např. plynovou páječkou a přitiskneme k sobě. Lze to pájet i trafopáječkou nebo velkou odporovou páječkou, trvá to sice déle, než plamenem, ale je menší riziko zničení dílů při neopatrném prohřátí.
Dále vysekáme z plechu vniřní výztuhy vozu podle obrázku.
Tyto výztuhy složíme jako harmoniku, abychom dosáhli správnou tloušťku.
Výztuhy zapájíme a oddělíme od sebe, později po připájení na podlahu vozu už by to mohlo být náročnější.
Po té výztuhy potřeme tavidlem nebo pájecí pastou, vložíme na správné místo na podlahu vozu, které je naznačeno čárkovaně a zapájíme.
Výztuhy na podlaze po zapájení.
Dalším úkolem je naohýbání a připájení styčníků spodku vozu a drobných dílů na podlaze vozu, jako kluznic oplenu a středové torny.
Zbývá nám doplnit masky ložisek, které jsou lité z mosazi.
Pohled na vnitřní stranu odlitků masek ložisek.
Před úplným oddělením nebo uplně před začátkem oddělování je dobré ložiskové důlky pročistit vrtáčkem průměru cca 0,9 mm.
Jednotlivé odlitky opatrně oddělíme od vtoků odbroušením diamantovým nebo tenkým brusným kotoučkem, začínáme vždy od nejtenčích částí.
Pohled na odbroušené pružnice s ložisky, drží již jen na středním vtoku.
Do otvorů v rozsochách vozu si připravíme hliníkový drát o průměru cca 0,9 mm jako přípravek pro usazení vlastních ložisek s pružnicemi.
Pružnice s ložisky umístíme na správné místo, vystředíme pomocí drátku v ložiskovém důlku, přichytíme hliníkovou sponkou do vlasů a můžeme pájet. Stačí na to trafopáječka.
Pohled na pružnici po zapájení, zároveň jsou vidět i naohýbaná madla pro posunovače pod nárazníky.
Po zapájení všech masek a naohýbání madel pročistíme otvory pro nárazníky a zvětšíme je na průměr nálitku nárazníku, pokud budeme používat odlitky košů nárazníků. Pokud použijeme leptané koše, tak otvory necháme původní.
Otvory nárazníků před oddělením z vtoku zkalibrujeme vrtákem cca 0,9 mm a případně dovrtáme zalitý otvor, tak, aby pokračoval za nárazník cca 1 mm, kde jej oddělíme pak od vtoku (vznikne malý dutý nákružek). Do čelníku jej umístíme právě za tento nákružek.
Otvorem nárazníku provlečeme drát průměru 0,9 mm, nejlépe opět hliníkový, ale lze použít i třeba ocelový (na obrázku) a podle vystupujícícho drátu nárazník vyrovnáme.
Následně nárazníky ve správné poloze po jednom zapájíme.
Tím je spodek vozu téměř hotov a nastává nejhorší fáze a to čištění, kde si musíme očustit vše, co jsme si „zapatlali“ cínem a tavidlem. Zde je čištění drátěným kotoučkem, ale lze použít i smirkový papír, různé pilníčky a škrabky a pod.
Zde je spodek vozu po očištění drátěným kotoučkem, ale ještě hodně práce při čištění stále zbývá. Nejúčinnější je opískování celého leptu v pískovacím boxu jemným korundem, ale touto technologií disponují spíše modelářské firmy a větší kluby (my už ji také máme, ale v době psaní článku ještě nebyla zprovozněna).
Na spodku nám chybí ještě spřáhlo, ve stavebnici je klasická šachta pro spřáhlo dle NEM 362, ale není nutné ji použít. Kdo chce mít model opravdu věrný, ten může použít třeba odlitek šroubovky nebo její leptanou verzi, případně mezi vozy ve dvojici šroubovku či uvnitř soupravy a na koncích pak klasické spřáhlo dle NEM.
Zde je poskládaná šachta i s pružinovým drátem průměru 0,5 mm, který tvoří vlastní úchyt spřáhla i zajišťuje vracení spřáhla do středové polohy.
Po zapájení šachty se horním okem pod drátem provleče naohýbaný úchyt spřáhla a zapájí se jeho ohyby.
Za vodorovné plošky se pak celek připájí ke spodku vozu a drát zase k příčníku uprostřed vozu.Osazení celku spřáhle je patrné na obrázcích níže.
Na dalších obrázcích je postup výroby nárazníků. Po vysekání „koleček“ z plechu se do otvoru zapájí měděný drát průměru 0,8 mm.
Nárazníky po zapájení drátu, na 2 ks musí být dostatečné kapky cínu pro vytvoření obliny nárazníku (2 jsou ploché, 2 vypuklé).
Po zapájení nárazníky dotvarujeme ve vrtačce (viz následující obrázky).
Broušení průměru nárazníku.
Výroba vypuklé části z kapky cínu na ploše nárazníku.
Po té nárazníky buď do modelu napevno zapájíme a nebo můžeme udělat i nárazníky funkční. Pak konec měděného drátu rozmáčkneme kleštěmi ve správné vzdálenosti tak, aby rozmáčklá část byla za čelníkem vozu.
Rozmáčknutí konce nárazníku.
Do rozmáčké části nárazníku uděláme ostrým špendlíkem nebo jehlou otvor o průměru cca 0,3 mm, kudy se pak provleče pružný drátek spojující za čelníkem oba nárazníky.
Zde je vidět umístění drátku za čelníkem v otvoru konce nárazníku, střed drátku se upevní „packami“ zahnutými z čelníku.
Zde je opět vidět pružný drát jak spřáhla (upevněn na styčníku), tak i drát pružení nárazníků, „packy“ z čelníku jsou skryté pod šachtou.
Pohled na sestavený spodek vozu.
……
A zde bude pokračování, jak si na něj najdu čas :-))
Dobrý den, jak vypadá pokračování? Je to jeden z něj článků. Nemáte alespoň nějaké fotografie z další stavby. Předem děkuji. OK
Doplním na web jak bude trochu času a naučím se s novým webem zacházet …. Pošlet fotky vaší dvojice.
Jinak jsme uvažovali udělat malé modelářské setkání se stavbou právě této dvojice oplenů pro zájemce, leč na podzim 2017 jsme to nestihli, snad teď na jaře se to podaří (tedy najdou-li se zájemci). Aspoň to přiměje i kolegy a mne také dokončit ty vozy (mám jich 12 ks, ale dokončeny jen 2).
Ivoš Kučera
Kdy to bude, moc rád přijedu a něco se přiučím. Přeji hodně zdaru v přípravách a těším se na pokračování. OK
Dobrý den, pokud by se organizoval setkání tak bych se přihlásil. Přes email si objednam dvojici vozů.