Jelikož máme v zásobě větší množství staršího kolejiva PILZ výšky 2,5 mm (Code 100), tak jsme se rozhodli jej použít ve skrytých částech kolejiště. Ovšem pro vyšší spolehlivost provozu jsme se rozhodli je upravit, aby bylo srovnatelné kolejivu PECO nebo současnému kolejivu Tillig Elite (profil 2,0 mm – Code 83). V následující fotoreportáži uvidíte malý návod na úpravu klasických 15° vyhýbek PILZ po našem způsobu. Jelikož se dělalo větší množství vyhýbek, tak jsme pro zrychlení práce používali přípravky a lepty, které uvidíte v reportáži, ale k provedení úprav nejsou nutné, jde to i bez nich, jen je potřeba více měřit a práce jde pomaleji. Nebojte se toho, zvládnou to i kluci u nás v kroužku:-)
Původní vyhýbka PILZ 15° s vkládanou litou srdcovkou a litými jazyky ze slitiny zinku. Jazyky jsou problémové svým upevněním a hlavně použitým materiálem (zinková slitina se špiní a nevede), srdcovka, taktéž ze zinku, má výškové vedení nákolku a rozšířené „žlábky“, které nejsou vhodné pro dvojkolí s nižším nákolkem.
Vlastní vyhýbku rozebereme a použijeme z ní jen pražcové podloží, krajní kolejnice (opornice) a kousky kolejí mezi srdcovkou a jazyky. Dále budeme potřebovat 2 kousky kolejových prutů délky 135 mm pro výrobu nových jazyků i částí srdcovky (nejlépe taktéž z vyhýbky s odlehčením v místě jazyků) a lept (šablonu) srdcovky. Lept srdcovky i kolejnice můžeme zájemcům poskytnout.
Dalším krokem je naohýbání kolejových prutů do tvaru jazyku až po křídlové kolejnice srdcovky, což je možno udělat na přípravku (jako na obrázku) nebo i v ruce podle vytištěné šablony
Jazyky na koncích musíme vybrousit do tenka, což se nejlépe dělá opět v přípravku, ale jde to i rukou na brusce nebo pilníkem (ale dělat to ručně pilníkem bych už nechtěl :-))
Vybroušený nebo spíš zde přefrézovaný jazyk v přípravku
Takhle musí vypadat konec vybroušeného jazyku, pata kolejnice (polovina šířky) musí přečnívat min. 3 mm pro zahnutí do přestavovacího táhla
Obdobným způsobem vyrobíme hrot srdcovky, tentokrát ze 2 ks krátkých kolejnic z původní vyhýbky.
Úhel špice je 7,5°
Vybroušené díly jazyků i hrotu srdcovky zasuneme do plastové podlože a ustavíme do správné polohy pomocí leptu podkladu srdcovky. Správné šířky žlábků jsou zajištěny vyhnutím „pacek“ z plechu mezi kolejnice a zvenku se upevní zahnutím praporků, takže srdcovka nám drží i bez letování a můžeme zkontrolovat všechny rozměry podle NEM 124
Nemáme -li lept podkladu srdcovky k dispozici musíme srdcovku podložit kouskem plechu a šířku žlábku i rozchod doměřit podle normy NEM 124. Jde to i takhle a o moc pracnější to není.
Po navlečení ostatních kolejnic (opornic) vyhýbku ještě jednou proměříme a je-li vše v pořádku, tak zaletujeme.
Další operací je rozříznutí jazyků cca na 4 úchytce od konce jazyků (6 pražec od hrotu srdcovky) z důvodů odizolování vlastní srdcovky. Dále si poznačíme fixou místo poslední příchytky jazyku, ke budeme jazyk dělit pro snažší přestavování (kdo má silný přestavník, nemusí dělit, stačí odlehčit pro snadnější ohýbání)
Zbylé konce jazyků vytáhneme z podloží a nařízneme v místě poslední úchytky křídlových kolejnic z nepojížděné strany tak, aby jsme kolejnici nerozřízli
Po té přes naříznuté místo připájíme pružný drát (ocelovou strunu průměru cca 0,4 – 0,5 mm) tak, abychom naříznutí nezalili cínem a konce struny začistíme (ohyb o 90° sloužil k lepšímu držení při pájení)
Následně hlavu kolejnice na konci jazyků z pojížděné strany na konci ztenčíme až ke stojině
Naměříme přesah paty koleje na složené vyhýbce a zahneme do přestavného pražce a pojistíme zapájením
Do opornic vybrousíme odlehčení pro jazyky i do hlavy koleje (cca 0,3 mm), což nám zvýší spolehlivost průjezdu přes jazyky
Do plastového podloží vybrousíme odlehčení pro přestavný pražec (seshora) a ztenčíme spojovací můstky mezi pražci, aby nezavazely úchytům jazyků. Přestavný pražec je vyroben z textitu tl. 0,5 mm, délku si zvolíme podle použitých přestavníků. Výkres našeho provedení je zde.
Po té už zbývá jen zapojit napájení, to znamená nespoléhat jen na dotyk jazyků a opornice, ale propojíme je drátem (v pevné, nepohyblivé části). Další přívod bude ještě na srdcovku. Lépe je tuto operaci provést na stole, než pak později v kolejišti
Poslední operací je zalepení izolačních papírků mezi srdcovku a jazyky, proměření odporu, zda se někde nedotýkají a po zaschnutí lepidla začištění, aby nezavazely dvojkolím