Zde najdete pokračování článku o stavbě návěstního krakorce z Běchovic, tentokrát o vlastní stavbě z leptaného plechu až po kompletní sestavení bez povrchových úprav a nátěrů. Tato část slouží pro případné zájemce taktéž jako návod ke stavbě.
Pohled na stavebnici krakorce, zde je první pokus, další sériové jsou již trochu upraveny, jak se dozvíte dále v textu. Ne vše se povede naporvé dobře
První operací je vysekání jednotlivých dílců nožem na skleněné podložce nebo třeba opatrně odstřihneme nůžkami, jak je kdo zvyklý
Vlastní stavbu jsem začal zdánlivě tím nejsložitějším, a to sestavováním žebříku. Ještě před vyjmutím z nosného plechu zkontrolujeme otvory pro příčky žebříku a případně je zkalibrujeme „plynařskou jehlou“ nebo vrtáčkem pr. 0,3 mm. Pak oba boční profily žebříku i se zábradlím vypreparujeme z nosného plechu, začistíme pozůstatky po praporcích a díly nasuneme do přípravku pro sestavení. Přípravek nasuneme na díly žebříku až úplně k nejvyšší příčce, vložíme drátek pr. 0,3 mm, srováme oba boční díly a horní příčku zaletujeme.
Po té posuneme přípravek o několik příček dolů, vložíme opět drátky a zase zaletujeme a celé to opakujeme, až po nejnižší příčku
Po zaletování poslední příčky musíme žebřík očistit od zbytků cínu (vyplatí se pájet opravdu čistě ) a pak zakrátíme jednotlivé příčky na úroveň bočních U-profilů. Tím získáme složený žebřík (na obrázku ještě před zakrácením příček)
Pak budeme pokračovat vlastním příhradovým sloupem. Díly sloupu pečlivě začistíme a sestavíme za pomoci přípravku (nahoře) a dole díly sloupu zastrčíme do základové destičky, která slouží také jako přípravek. Při začišťování pozor, hrany sloupu mají odskok o 0,15 mm pro lepší slícování v rozích.
Po té opět vyjmeme 1 díl sloupu (viz obrázek vlevo) a rohy zevnitř zaletujeme. Letujeme pouze 3 díly, protože dovnitř sloupu patří ještě 2 zavětrovací kříže (v pravém spodním rohu obrázku) a po zaletování všech 4 stran by se tam obtížně vkládali a také letování rohů by bylo obtížnější. Jak si všimnete, tak zde není použit přípravek na horní části sloupu, neboť neměl z rubu proleptané otvory na plné části vršku sloupu, takže sestavování bylo trochu obtížnější, ale přípravek je již opraven 🙂
Vkládání zavětrovacích křížů, patří na 3 a 7. patro sloupu.
Sletovaný sloup s vloženými kříži před nasazením 4 strany sloupu
Zde je detail vložených křížů ve sloupu. Poslední 4. stranu sloupu vložíme opět do spodní destičky a nahoře si zafixujeme polohu přípravkem a zbylé 2 hrany opatrně zaletujeme již zvenku tak, aby cín vyvzlínal dovnitř spoje a na povrchu nezůstal. Jako tavidlo používám přípravek RAZANT fy NUBA, který zajistí dokonalé vzlínání cínu a pevné čisté spoje. Ale po pájení je nutno díly dokonale umýt horkou vodou, přípravek je agresivní a časem způsobuje korozi. Tím je sloup sestaven a zbývá jej pouze očistit od cínu a zbytků tavidla.
Pak pokračujeme sestavením vodorovné lávky, zde jsou boční „ozdobné“ plechy se šrouby
Celá vodorovná lávka se skládá z dílů, které jsou vidět na vedlejším obrázku. Chybí tam pouze pochůzný rošt.
První operací je naohýbání U-profilů lávky a vyzkoušíme zasazení nosného plechu výztuh (klikatý pásek). Pozor, jeho praporky slouží zároveň k uchycení do U-profilů, prostrčí se otvory u horního ohybu.
Vodorovnou lávku sestavíme ze 2 profilů U a „zmijovitého“ plechu, její šířku porovnáme s šířkou sloupu (musí být stejné) a případně zámečky „zmijovitého“ plechu upravíme, tak aby byla šířka stejná. Teprve potom díly pájíme k sobě. Následně vložíme nad kolmé spojnice vyleptané malé U profily, opět by měly zaskočit do zámečků v podélných U-profilech a zapájíme je. Orientace U-profilů je vidět na následujících fotkách a také na fotkách skutečného krakorce.
Zde je vidět detail koncového příčného U-profilu a zároveň orientace vnitřních U-profilů.
Spájená vodorovná lávka ještě bez „okrasných“ bočních plechů
Celkový pohled na vodorovnou lávku
Pro pájení „okrasných“ plechů se dají s výhodou použít hliníkové sponky do vlasů. Pozor na správné usazení a orientaci okrasných plechů. Mají v sobě otvory pro ustavení zábradlí, které musí lícovat s otvory v podélných U-profilech a „zmijovitý“ plech musí být nahoře lávky (podepírá pochůzný rošt).
Sletovaná vodorovná lávka s připravenými zábradlími a pochůzným roštem. Na pochůzném roštu je naletován kousek drátu pro chemické černění roštu, aby bylo za co jej vytáhnout z lázně.
Před připájením roštu na konstrukci lávky krakorce jej chemicky načerníme černícím roztokem pro mosaz (zakoupeno v GM Electronic). Roztok na bázi čpavku trochu leptá mosaz, takže ještě více proleptá mřížku roštu, což zlepší vzhled. S přípravkem je nutno pracovat v dobře větraných prostorách, jednak hodně smrdí a také páry čpavku způsobují korozi ocelových předmětů. Vlastní černění probíhá za teploty kolem 80-90°.
Po načernění (nebo spíš v mém případě „orezavění“) pochůzného roštu jej naletujeme na lávku. Zde na tomto roštu chybí základové desky návěstidel, což později způsobí velké komplikace, v další verzi jsou již součástí roštu. Dále se můžeme věnovat osazení zábradlí, je ze 2 dílů. Díly patří osadit podle obrázku, na zadní části vlevo přesahující profily se těsně u sloupku ohnou o 90° dopředu. Stejně je řešena přední část zábradlí, tam se ohnou segmenty vpravo, čímž uzavřou konce lávky. V zábradlích nejsou otvory pro návěstidla, ty se vystřihnou po naletování podle šířky štítů návěstidel.
Detail „černěného“ roštu, vlivem vyčerpané lázně je pouze rezavý…
Poslední operací je nasazení vodorovné lávky na sloup i se žebříkem (ten má ve vodorovné lávce otvory na zámky) a zaletování dílů dohromady.
Detail ukončení zábradlí u žebříku, nakonec jsem v místě ohybu profily ustřihl a přiletoval samostatně.
Pohled z přední strany
Detail zábradlí
Zde je vidět i průhledný rošt.
Pohled ze strany od žebříku (směrem ke stanici). Teď už zbývá jen osadit návěstidla, na běchovickém krakorci byla pětisvětelná ruská návěstidla (viz stavebnici H0 0004 v naší nabídce stavebnic a polotovarů) a nebo návěstidla podle svého vkusu včetně mechanických. Jen bych tam nedával návěstidla AŽD vz. 70, to už dobově příliš nesedí. Po osazení návěstidel se ještě krakorec nabarví, podle vkusu udělá i patina a krakorec můžeme osadit do kolejiště nebo modulu, což bude popsáno v dalších dílech.