Na nádraží v Ivančicích byly kdysi dřevěné záchodky, ale před několika lety byly zbourány. Jelikož máme v klubovně modul stanice Ivančice, kam samozřejmě patří, tak jsem se rozhodl je postavit.
V tomto článku nebo spíš fotoreportáži se pokusím popsat postup jejich stavby. Je mi jasné, že technologie, které jsem použil, nejsou dostupné všem, ale s určitým zjednodušením se tímto způsobem tyto záchodky dají postavit i se základním vybavením pro ruční práci, jen budete potřebovat více trpělivosti i času. Nebojte se a zkuste si také postavit nějaký model, zase tak složité to není, jak uvidíte dále. A pokud jej vyrobíte sami, můžete dokonce s ním i soutěžit!
Výrobu záchodků jsem začal sháněním podkladů, fotografií, výkresů a pak jsem navrhoval jednotlivé díly stavebnice s ohledem na použitý materiál, kterým je dýha tloušťky 0,5 mm. Dýha je pro výrobu modelů perfektní materiál, je dokonce možno si vybrat různé druhy dýhy i tlouštěk. Ovšem nejrozšířenější je tloušťka 0,5mm, ale existují i tenčí, např. 0,3 mm, ale ty už jsou velmi křehké a řezání na laseru je problematické. Nejvíce se mi osvědčila dýhy z dubu a javoru evropského.
Vlastní návrh dílů stavebnice mi zabral podstatně více času, než vlastní stavba modelu, ale to už tak u vlastních stavebnic bývá.
Fotografie záchodků těsně před jejich likvidací v létě 2004 od Vládi Vacka
Vše je pak nakresleno na počítači do nářezného plánu (nahoře) i s praporky podobnými jako pro lepty a potom jsem to nechal vyřezat na laseru. Výsledek je na obrázku vpravo nahoře.
Na dalších obrázcích je postup skládání dílů stavebnice, technologie je obdobná, jak je uvedeno výše. Jen horní trám, který je složen ze 3 tlouštěk systémem „překližka“ (křížení let) vzniká problém s různou roztažností dýhy při lepení, kdy prostřední vrstva „narostla“ cca o 2 mm více, než krajní vrstvy. Příště už systém „překližka“ nepoužiji…..
Před slepením do finálního tvaru je nutné si provést „kontrolní montáž“ a díly napasovat. U této stavebnice je potřeba zejména nalícovat rohy stěn, jelikož vnější vrstvy je navržena tak, aby dělení bylo přesně v hraně rohového trámu je nutno je tudíž zbrousit pod úhlem 45°. Do této stavebnice je potřeba ze zbytků vyrobit i mezistěnu mezi „dámským“ a „pánským“ záchodem a záchodové desky, na které jsem při návrhu zapomněl. Doporučuji před slepením celé sestavy provést nátěr vnitřků, který byl proveden lihovým mořidlem s tmavě hnědou barvou a vnější nátěr je proveden syntetickou barvou AGAMA, zde zeleného odstínu (v Ivančicích i po okolí byly dřevěné stavby natřeny takovou zvláštní zelenou barvou, které odpovídá asi odstín „měděnka“). Po nátěru je opět nutno stěny ihned zatížit na rovné ploše, aby se nezkroutily, což by po slepení do celku už nebylo možné.
Tyto záchodky v Ivančicích měly na střeše i okapy, které tam původně nebyly (na výkresech nejsou nakresleny) a zřejmě tam byly dodělány při rekontrukci střechy, která měla i atypickou střešní krytinu. Okapy jsou vyrobeny z tenkého žíhaného mosazného plechu ohnutého přes zakulacenou hranu plechu tl. 2 mm. Okapová roura je z trubičky pr. 1,5 mm, co mi zbyly ze sloupů světelných návěstidel.
Na dalších obrázcích jsou již dokončené záchodky včetně okolí, střecha je záměrně nedokončená, aby bylo vidět i vnitřní vybavení (dámský záchod je obsazen:-)). Ploty jsou taktéž zhotoveny z dýhy, rohové trámky jsou ze smrkových nosníčků 2×2 mm zbroušených na rozměr 1,4×1,4 mm. pro oživení jsou jako ve skutečnosti ploty polepeny plakáty, střecha je patinována „holubím trusem“ vytvořeným křídami, stejně tak stěny stavby jsou u země plesnivé (zvláště u pánského pisoáru). Na dvorku jsou i poklopy jímek, v kůlnách je uhlí i dřevo, přede dveřmi je i špalek na štípání dřeva, jenom sekyru už asi někdo ukradl….. Ploty jsou dělány podle fotek skutečného provedení v Ivančicích, které se liší od výkresu.
Model záchodků byl stavěn sice pro modul stanice Ivančice, ale také jako soutěžní model s vnitřním vybavení a byl jsem zvědav, jak na soutěžích dopadne. Výsledky z Mistrovství ČR a z mezinárodní soutěže MOROP jsou níže.
Závěrem bych chtěl poděkovat kamarádům, kteří mi pomohli se sehnáním podkladů, jelikož skutečné záchodky byly zlikvidovány někdy v průběhu roku 2004, zejména děkuji p. c.k.dvornímu radovi Ing. Vladimíru Londinovi za laskavé poskytnutí výkresu tohoto typu záchodků, pak Vláďovi Vackovi za poskytnutí fotografií záchodků těsně před likvidací i Radkovi Večeřovi a Davidovi Buriánkovi za vyřezání stavebnice záchodků z dýhy na laseru.
Ivoš Kučera
PS: Máte-li zájem o stavbu podobného modelu a jste z Brna nebo okolí, tak bude-li dostatek zájemců, můžeme se do něj pustit společně u nás v klubu