Chcete si u nás zajezdit s vlastním hnacím vozidlem? Pak je následující článek právě pro vás. Shrnuje požadavky na hnací vozidla.
Na všech našich kolejištích provozujeme pouze vozidla digitání, hnací vozidlo je tedy nutné vybavit DCC dekodérem.
Všechna vozidla provozonvaná na klubovních kolejištích musí být tzv. kalibrovaná, to znamená, že určitému rychlostnímu stupni musí být přirazena konkrétní modelová rychlost (např. 40 km/h). Všechhna vozidla jsou kalibrovaná stejně. Tj. pokud vedle sebe postavim bardotku a kocoura a oboum nastavím rychlostí stupeň 15, pojedou obě lokomotivy stejně rychle.
Kalibrační tabulka vypadá pro všechna klubovní kolejiště následovně:
Rychlostní stupeň | Modelová rychlost |
---|---|
0 | 0 km/h |
1 | 1 km/h |
2 | 2 km/h |
3 | 4 km/h |
4 | 6 km/h |
5 | 8 km/h |
6 | 10 km/h |
7 | 12 km/h |
8 | 15 km/h |
9 | 17 km/h |
10 | 20 km/h |
11 | 22 km/h |
12 | 25 km/h |
13 | 30 km/h |
14 | 35 km/h |
15 | 40 km/h |
16 | 45 km/h |
17 | 50 km/h |
18 | 55 km/h |
19 | 60 km/h |
20 | 65 km/h |
21 | 70 km/h |
22 | 75 km/h |
23 | 80 km/h |
24 | 85 km/h |
25 | 90 km/h |
26 | 100 km/h |
27 | 110 km/h |
28 | 120 km/h |
Při manuální kalibraci se zpravidla kalibrují jen tzv. kritické rychlosti (vyznačené v tabulce tučně) a mezilehlé rychlosti se interpolují (zpravidla lineárně).
Kalibrace dojezdů
Pro provoz vozidla na klubovním kolejišti je dále nutno zkalibrovat dojezd (specifický pro měřítko):
- H0: vozidlo musí při nastavení rychlosti 0 ujet 45-50 reálných cm z rychlosti 40 km/h (stupeň 15).
- TT: vozidlo musí při nastavení rychlosti 0 ujet 30-35 reálných cm z rychlosti 40 km/h (stupeň 15).
Závazné podmínky pro vozidla H0
Doporučení
Jednotlivé sekce dále určují nezávazná doporučení:
H0
Nejvyšší rychlost hnacího vozidla kalibrujeme vždy podle jeho maximální konstrukční rychlosti podle výše uvedené kalibrační tabulky.
Všechna vozidla musí být vybavena kinematikou krátkého spřáhla a krátkým spřáhlem ROCO. Výjimkou jsou ucelené soupravy, kde se nepředpokládá posun či přepřah hnacího vozidla.
Lokomotivní dekodéry mají mít zátěžovou charakteristiku, pokud se počítá s automatickým provozem.
TT
Nejvyšší rychlost hnacího vozidla kalibrujeme vždy jako konstrukční rychlost vozidla, nejvíce však 80 km/h. Na rychlostních stupních 23-28 je tedy fakticky stejná rychlost – 80 km/h.
Kalibrační časy
Čas na ujetí 60cm v sec | ||
Rychlost v km/hod | H0 | TT |
40 | 4,7 | 6,5 |
60 | 3,1 | 4,3 |
80 | 2,3 | 3,2 |
100 | 1,9 | 2,6 |
Kalibrační časy kritických rychlostí pro vzdálenost 0.5 m pro měřítko TT:
Modelová rychlost | Rychlostí stupeň | Čas |
---|---|---|
10 km/h | 6 | 21.6 s |
20 km/h | 10 | 10.8 s |
30 km/h | 13 | 7.2 s |
40 km/h | 15 | 5.4 s |
60 km/h | 19 | 3.6 s |
80 km/h | 23 | 2.7 s |
Dobrý deň,
podľa vašej kalibračnej tabuľky potrebujem nastaviť 29 CV (0-28). Podľa DCC NMRA mám však k dispozícii „len“ 28 a to CV 67 až CV 97. Ako to máte zmáknuté v JMRI? Ďakujem.
Dobrý den,
CV lze nastavovat v celém rozsahu 0-255, u novějších centrál 0-1023. Nikdy jsem se nesetkal s tím, že by šly CV nastavovat jen v intervalu 67-97, skoro určitě jdou nastavovat minimálně CV 0-255.
Dobrý deň,
no ale ja nepíšem o hodnotách CV ale o poradových číslach v zmysle DCC NMRA. Význam jednotlivých CV je popísaný normou. Pre rýchlostnú tabuľku sú vyčlenené CV 67 až 94 (nesprávne som uviedol 97) https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf.
Dobry den,
heureka! Omlouvam se za nedorozumeni, ted jsem si uvedomil, na co presne se asi ptate: mate pravdu, mam v clanku chybu. Nastavuje se jen 28 rychlostnich stupnu, stupen 0 se nenastavuje, ten je vzdy „stuj“.
No trošku sme sa posunuli. Teraz mi však nesedí to, že ktorému CV máte priradený stupeň 0 tj nulovú rýchlosť. Mašina by mala aj zastaviť a tomu by mal byť priradený stupeň s nulovou rýchlosťou. Ja ju nastavujem na CV 67.
Vo vašej tabuľke mám stále o jeden stupeň navyše. Ktorý?
CV 67 odpovídá rychlostnímu stupni 1, nikoliv 0. Rychlostní stupeň 0 se nenastavuje, ten je vždy „stůj“ (natvrdo v dekodéru).